Manager tank

مدیریت به زبان ساده

Manager tank

مدیریت به زبان ساده

  • ۰
  • ۰

شرکت اپل

شرکت اپل

https://digiato.com/wp-content/uploads/2018/08/merlin_141968517_ddbff4f0-53de-4dbd-b2d5-b1ed37dece01-superJumbo-w600.jpg

 

 

شرکت اپل (به انگلیسی Apple Inc ) یک شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم افزار رایانه و ارائه‌دهنده خدمات آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت رایانه‌ای اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفرنیا، واقع در دره سیلیکون (Silicon Valley) کشور آمریکا تأسیس شد.

این شرکت در دهه­ی هفتاد میلادی با معرفی ریز رایانه‌های اپلI،اپلII، اپلIII  و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود.

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آی‌پد، آی‌مک، مک‌بوک، آی‌پاد‌، آیفون، اپل‌واچ و اپل‌تی‌وی و ایرپادز را نام برد.

همچنین این شرکت در زمینه تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تیونز، آی‌لایف، آی‌ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک‌اواس نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بوده‌است. وی یک ماه پیش از مرگش از ریاست این شرکت کناره‌گیری کرد و به جای آن تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفته است. استیو جابز همراه با استیو وازنیک و رونالد وین این شرکت را بنیان‌گذاری کردند. رونالد وین در کمتر از دو هفته پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وزنیاک واگذار کرد.

شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شده‌ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داد.

این شرکت از سوی مجله فوربز یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) به عنوان با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد.

در اوت ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت اپل در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت. این نخستین‌باری بود که مجموع ارزش سهام یک شرکت به چنین سطحی می‌رسید و به این ترتیب اپل به نخستین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد. در اوت ۲۰۲۰ اپل، نخستین شرکت خصوصی شد که ارزش آن به دو تریلیون دلار می‌رسید.

در سال ۲۰۱۹ حسب اعلام فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ با حدود ۲۳ درصد افزایش سودهی ، میزان سودهی این شرکت به ۵۹ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار رسید که پس از شرکت ملی نفت عربستان سعودی با نام سعودی آرامکو در جایگاه دوم سود آورترین شرکت بین‌المللی سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. ضمناً از لحاظ درآمد در رتبه ۱۱ و از نظر مجموع دارایی ها در رتبه ۸۰ فهرست مذکور قرار گرفت.

 

 

علت ورشکستگی شرکت اپل

در زمستان 1989، فروش اپل به شدت کاهش پیدا کرد . سهم بازار اپل کاهش چشم گیری پیدا کرد و اپل پنجاه درصد از سهم خود را واگذار کرد. همین زمان بود که لوییس اپل را ترک کرد و دقیقا مانند جابز اقدام به تاسیس شرکت کامپیوتری کرد. لوییس بعدها توانست سیستم عامل BeOS   را بنا بگذارد.

اپل به شدت رو به افول می رفت و رقبای اپل یعنی IBM روز به روز پیشرفت می کردند. آینده برای اپل تاریک شده بود .  بازار روز به روز برای اپل کمتر می شد. این تنها مشکل اپل نبود. مایکروسافت از حدود سال 1980 روی محاسبات اداری کار می کرد و در زمان افول اپل، از جایگاه خوبی  برخوردار بود. از طرفی مایکروسافت روی ویندوز 3 کار می کرد که به نظر اگر ارائه می شد، کار اپل تمام می شد!

در واقع مایکروسافت در زمان اوج اپل، ویندوز 1 و ویندوز 2 را روانه بازار کرده بود اما از آن جایی که اپل آن روزها در سرخوش موفقیت بود، متوجه بازار ویندوزهای مایکروسافت نشده بود. ویندوز 3 مایکروسافت، واسط گرافیکی بسیار خوبی داشت و از 256 رنگ پشتیبانی می کرد. در همین زمان ها بود که زبان طراحی گرافیکی  توسعه پیدا کرده بود و Windows Explorer   که دقیقا مشابه با mac Finfer بود، معرفی شد. در همین دوره بود که MS DOS هم معرفی شد و واسط کاربری را بیش از پیش به صورت گرافیکی ارائه می داد. تا قبل از این، گذراندن زمان طولانی درمحیط ویندوزهای کامپیوتری تقریبا غیر ممکن می نمود.

 

 

فرد اندرسون، مدیر ارشد مالی پیشین اپل می گوید مدت کوتاهی بعد از پیوستن اش به کمپانی در سال ۱۹۹۶، اوراق قرضه ای به ارزش ۶۶۱ میلیون دلار تدارک دید تا به کمک آنها، کشتی اپل را از واژگونی نجات دهد. «تا زمانی که شروع به بررسی عمیق [امور مالی] نکردم، وخامت اوضاع برایم روشن نبود

تا پایان همان سال، اپل ۸۶۷ میلیون دلار از دست داده بود و مجموع ارزش سهام اش به ۳ میلیارد دلار نمی رسید. کمپانی رنجور کوپرتینو، تصمیم به قمار گرفت و شرکت Next را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خرید؛ شرکتی که توسط استیو جابز هدایت می شد. استیو جابز، کسی که هنوز نامش به برند اپل گره خورده بود، به شرکتی که خود تاسیس کرد باز می گشت.

او بعداً به یاد آورد که «همه چیز آشفته بود. بسیار بدتر از آن چیزی بود که تصور می کردم.»

جابز ۷۰ درصد از برنامه ریزی های اپل در قبال محصولات جدید را کنار گذاشت، کمپین «متفاوت فکر کن - Think Different» را راه اندازی کرد و چگونگی قرارگیری محصولات در کنار یکدیگر را از نو متصور شد.

 

 

جابزِ فرسوده از کار، در سال ۱۹۹۷ و طی جلسه ای داخلی با کارمندان گفت:

ما سعی داریم به اصول اولیه بازگردیم. سوال این نیست که "آیا می توانیم اپل را به شرایط قبل بازگردانیم؟" این برای بازنده هاست. به نظرم سوال این است که "آیا می توانیم اپل را دوباره عالی کنیم؟"

تمرکز روی سادگی، به نماد اپل تبدیل شد؛ نمودهای آن را هم می توان در نحوه لباس پوشیدن جابز -شلوار جین و یقه اسکی مشکی- و رابط کاربری محصولات و ظاهر نهایی آنها در فروشگاه های خرده فروشی مشاهده کرد. در سال ۱۹۹۸، اپل از iMac G3 رونمایی کرد؛ یک کامپیوتر دسکتاپ یکپارچه بسیار خوش رنگ و لعاب که خیلی زود به موفقیت رسید و تکبر را به روحیه اپل بازگرداند.

تجدید حیات کمپانی، با موفقیت آیپاد، موزیک پلیر پرتابلی که چگونگی تعامل مصرف کننده را با موسیقی برای همیشه تغییر داد تضمین شد. آیپاد که در سال ۲۰۰۱ به بازار آمد، بیشتر از ۴۰۰ میلیون واحد فروخت و نشان داد که تخصص اپل، صرفاً در حوزه کامپیوتر نیست؛ آیپاد همچنین راه را برای محصولات بعدی هموار کرد.

 

  • ۰۰/۰۳/۲۰
  • Fereshteh Saeedi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی